Hjärterum


Första försöket med Arne och Carlos julkulor. Hjärterum heter den och jag valde mönster efter namn. I valet mellan flera snygga saker gör jag nästan alltid så. Till nästa kula ska jag dock välja smalare stickor.


Julkulan fotade jag i bagarstugan i söndags. Den passade perfekt på gnistborsten som mamma tillverkat av björnmossa.



Brödet (tjockbulla och ärtbulla) tillverkade vi tillsammans och jag upptäckte en oanad kavlingstalang hos mig själv. Mindes även viss knådteknik från hemkunskapslektionerna på högstadiet. Brödporträtten har jag lånat från Anders.

Kommentarer
Postat av: lena hansjons

Jag har precis börjat öva på att baka Moratunnbröd, ärtbröd har jag hört om och undrar om du delar med dig av receptet. Kan det vara så att det är en av äldre typerna av bröd?

2011-11-29 @ 22:43:11
Postat av: Jessica

Lena: jag delar gärna med mig av receptet på ärtbulla. Men det var Anders som gjorde degen efter recept han lånat från min mamma, så jag återkommer med recept så snart de avslöjat det. Vet att det är ärtmjöl i. Och nog kan det vara ett gammalt bröd, vet att det är tradition här i Dalarna iaf!

2011-12-01 @ 21:36:49
URL: http://avigan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0