Längt (och ett halsband att göra själv)


I fäjset vaggar tjugo tackor runt med stora magar; ser ut lite som vita finlansfärjor. Det är ganska exakt elva dagar kvar tills lammningen sätter igång. Och jag längtar tills vaknätter och de där minuterna just vid födseln, när tiden liksom utvidgar sig och allt blir stort. Och jag längtar efter att få se hur de nyfödda målmedvetet reser sina skakiga ben och buffar med nosen för att hitta mjölk.


Det här lilla lammet har dock stadiga ben av plast och inget behov av mjölk.

Du behöver: ett plastdjur, en halskedja, en liten metallring och en bit metalltråd/smyckesstav.

Gör så här: bestäm var fästöglan ska sitta och gör ett litet hål med hjälp av en tunn spik och en hammare. Jag hade ingen passande ögla hemma, så jag tog helt enkelt en smyckesstav och hamrade försiktigt ner den i hålet som jag gjort. Sen böjde jag till en liten ögla och fäste en liten metallring (som jag tillverkat av en annan smyckesstav). Trä kedjan i öglan och halsbandet är klart.


Kommentarer
Postat av: Clara

Jag vill göra tusen miljarder såna djur! Måste hamstra (haha) på nån leksaksaffär nånstans. Fick ett surikat-halsband i julklapp, men när jag ser ditt lamm vill jag ha ett sånt också.

2011-03-12 @ 18:37:19
URL: http://clarastickar.blogspot.com/
Postat av: Jessica

Ja, jag vill också göra hur många som helst! Först en hel bondgård, sedan en hel skog full med rådjur och ekorrar och sedan en hel savann. Surikathalsband lät jättefint tycker jag!

2011-03-12 @ 20:02:26
URL: http://avigan.blogg.se/
Postat av: oroshjärta

Men owh!!!

2012-03-01 @ 09:31:59
URL: http://hornsgatanminauorta.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0