Röra röd färg

Skaka ett ägg i en gammal väldiskad syltburk. Skaka i linolja (kokt, helst kallpressad) i äggröran. Skaka sedan i vatten i äggoljan. Rör i lite pigment med en lagomgrov skogspinne och det blir färg. Vilka proportioner det ska vara finns det rätt många teorier och böcker om. Jag använde ägget som mått och höll mig till en tredjedel av varje (minus pigmentent då, där kände jag mig fram).
 
Äggoljetemperan är miljövänlig, billig (speciellt om man har egen höna) och så doftar den gott. Den håller dessutom någon vecka eller så i kylen. 
 
Torkprocessen är en långsamhetens lov. Vänta i en vecka om du målar flera lager. Det kan ta ett halvår innan färgen blivit riktigt stark, men då kan den sitta i flera hundra år. Dessutom blir ytan mattvacker. Och speciellt vackert tycker jag det blir med engelskt rött. Den skulle jag välja i tio fall av tio. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0