DIY: Pappersblommor



Förra året när Sätergläntan hade vårutställning var hela skolan dekorerad med vackra pappersblommor och en av eleverna var snäll nog och visade mig hur man gör. Eftersom årets vårutställning börjar nu i dag tänkte jag dela med mig av receptet.


Du behöver: tidningar, sax, en bit ståltråd, avbitare, ev lite ull.


1.  Börja med att klippa upp tidningen i ryggen. Du behöver 5-7 stycken lösa tidningssidor. De mindre blommorna gjorde jag genom att halvera tidningssidornas bredd och korta av dem lite på längden.



2. Vik sidorna först åt ena hållet, sedan åt andra hållet, så att du får ett dragspel.



3. Vik dragspelet på mitten.



4. Klipp till en bit ståltråd och vira runt mitten av dragspelet. Jag passade på att vira fast en ullock för att få lite mer färg.



5. Snygga till kanterna lite. Jag valde att klippa en enkel rundning, men det fungerar lika bra att klippa en spets eller kanske en vågig kant.





6. Nu är det dags att veckla ut blombladen. Ta ett papperslager i taget och liksom lossa det ifrån de andra. Fortsätt så tills alla blombladen är klara. Det kan vara bra att tänka på att papperet är skört och lätt går sönder, men att det märks inte när blomman är klar.

Kommentarer
Postat av: Clara

Tack för en bra tutorial!



Jag har aldrig besökt Sätergläntan, men hoppas verkligen på att kunna åka dit snart! Kanske i sommar om jag har tur...

2011-05-20 @ 17:05:36
URL: http://clarastickar.blogspot.com
Postat av: Jessica

Kul att du gillade den! Och Sätergläntan är verkligen värt att åka till. Jag hoppas att jag kan gå någon av deras kortkurser snart.

2011-05-22 @ 22:05:31
URL: http://avigan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0